Verandering is een constante. Er wordt gezegd dat ons in de komende 5 jaar meer te wachten staat dan in de afgelopen 50 jaar. Zeker 1 op de 3 ondernemers cq. bestuurders denkt het verdienmodel aan te moeten passen om de komende 5 jaar te overleven. Businessmodellen en proposities gaan sowieso veel minder lang mee. Die continue verandering brengt ook onrust in organisaties. En dat gaat ten koste van werkplezier. En daarmee van resultaat. Dus de enige manier om met deze continue verandering om te gaan is door deze te omarmen. En van daaruit een nieuw evenwicht te vinden binnen je organisatie. En de vraag is: is dit nou echt iets van de afgelopen of de komende vijf jaar? Of was het er altijd al?
Hoe doe je dat? Hoe houd je vast aan je eigen idealen? Hoe krijg je je mensen hierin mee? Met behulp van het Coherentie-gedachtengoed helpen we je bij je organisatie-ontwikkelingsvraagstuk en zorgen we dat de groei, innovatie of veranderopgave wordt gerealiseerd. Of de vraag nu ontstaat vanuit de markt, een veranderde cultuur of nieuw leiderschap.
Vanuit het coherentie gedachtengoed hanteren we een integrale aanpak waarbij naar de heelheid van de organisatie kijken. Het voorkomt ‘blind plannen maken’, symptoombestrijding of pleisters plakken. Met deze aanpak weten we zeker dat we de organisatie duurzaam en gezond helpen groeien, innoveren of veranderen. We hebben daarbij evenwichtig aandacht voor alle aspecten van de organisatie.
Onze aanpak in 3 stappen:
Analyse
Hoe staat de organisatie ervoor, wat vertelt eerlijke reflectie?
Ambitie
Voor welke opgave staat de organisatie, welke richting kiezen wij?
Actie
Hoe kunnen we succesvol implementeren, hoe komen we tot realisatie?
We merken vaak dat er heel veel behoefte – verlangen zelfs – is aan duidelijkheid.
Duidelijkheid over waarom de organisatie doet wat ze doet. Over de strategische keuzes en de focus, een duidelijke richting. Wat er nodig is om de organisatie ook financieel gezond te houden. Wat dat vraagt van het leiderschap. En in welke mate mensen ook empowered zijn om het te kunnen waarmaken.
Met onze interventies zetten we in op meer welzijn voor de medewerkers, meer waarde voor klanten en meer winst voor de aandeelhouders. Waarbij vaak ervaren dat focus op welzijn vanzelf leidt tot welvaart.
Interventies gericht op het welzijn leiden tot welvaart
Welke onderwerpen komen aan bod?
- De levenslijn met de intentie, leidende principes en kernwaarden onderneming (de essentie)
- Cultuur, leiderschap en gedrag (het sociale perspectief, de binnenkant)
- Positionering, strategie en portfolio (het business perspectief, de buitenkant)
- Huidige en toekomstige markt – groei, innovatie of veranderopgave
- Het vitaal voortbrengings vermogen van de organisatie (proces, structuur, HR, werksysteem)
- De impact die je maakt; unieke onderscheidende toegevoegde waarde en klantbeleving
Wat maakt deel uit van de stappen?
- Dialoogtafel(s) met medewerkers
- 2-daagse Coherence sessie met het team
- 2-daagse Coherence sessie met het MT
- Leiderschaps & Strategie dag met het MT
- Een terugkom moment voor alle medewerkers, hoog-energiek!
- Eventueel Coherence Team Scan
- Eventueel kwalitatief onderzoek onder klanten en/of niet-klanten
- Eventueel een marketing & sales stress test
Welke resultaten levert het op?
- Heldere expliciet gemaakte intentie (missie), leidende principes en kernwaarden vanuit de organisatie (de essentie!)
- Inzicht in markt en businesskansen
- Inzicht in klantbeleving en je uniek onderscheidend vermogen
- Inzicht in je eigen leiderschap en dat van het team
- Aangescherpte strategie (strategiekaart) en verbeter projecten
- Veel meer draagvlak voor de groei, innovatie of veranderopgave
- Energie booster die leidt tot gezamenlijke realisatiekracht
- Nieuw bewustzijn door kijken vanuit heelheid (de kracht van coherentie)
- Een onderneming die meer weerbaar, wendbaar en waardevol is
- Meer welzijn (werkplezier) voor medewerkers, meer waarde voor klanten en een gezondere winst voor de organisatie!
Wil je weten hoe we dat doen?
Neem dan contact op met Guido op:
[email protected] of 06 15 13 92 74.